Inteligența Artificială: O Realitate Mai Aproape Decât Crezi

Inteligența Artificială: O Realitate Mai Aproape Decât Crezi

Pe măsură ce tehnologia avansează rapid, Inteligența Artificială (IA) reprezintă Sfântul Graal pentru majoritatea companiilor de tehnologie. Departe de a fi doar o fantezie science fiction, IA devine tot mai prezentă în viețile noastre cotidiene. Andy Stanford-Clark, inventator principal la IBM, ne explică cum această tehnologie are potențialul de a transforma radical modul în care trăim.

Când ne gândim la Inteligența Artificială, primul lucru care ne vine în minte este o mașină care poate merge, vorbi, gândi și, cel mai important, lua decizii la fel ca oamenii. Deși s-ar putea să fim la decenii distanță de ceea ce vedem în filme, Andy Stanford-Clark de la IBM spune că nu putem nega prezența IA în jurul nostru.

„IA vine în multe forme. De exemplu, mulți oameni vorbesc cu telefoanele lor sau cu asistenții virtuali. Mașina pe care am cumpărat-o recent are caracteristici precum frânarea automată, citește indicatoarele de viteză și mă avertizează dacă merg prea repede. Toate acestea sunt exemple de automatizare a mașinilor care preia rolul pe care îl au oamenii inteligenți și, prin urmare, pot fi considerate o formă de inteligență.”

Cum facem distincția între mașinile inteligente cu care ne confruntăm în aproape fiecare aspect al vieții noastre și cele care au elemente de IA? IBM folosește termenul de inteligență cognitivă pentru a face această distincție. „Îi antrenezi să analizeze, să teoretizeze și să actualizeze la fel ca noi.

Observăm mediul nostru; îl evaluăm și avem o idee despre cum să reacționăm la acesta. Apoi încercăm acea idee și, dacă nu funcționează așa cum ne-am așteptat, încercăm altceva. Acest ciclu interactiv de observare și învățare este ceea ce distinge comportamentul mecanizat de IA.”

Dotarea IA cu Simțuri

shutterstock_2287651235:535x365

Dar inteligența în sine nu este suficientă. Trebuie, de asemenea, să găsim modalități de a furniza acestei inteligențe informații de procesat. Și aici intervine Internet of Things (IoT).

„Dacă ai avea un creier izolat într-un borcan, ar fi greu să știi dacă este inteligent, deoarece nu ar interacționa în nici un fel cu lumea exterioară. La fel este și cu IA. Trebuie să-i oferi informații, date, și un mod de a face acest lucru este prin IoT, care acționează ca ochii și urechile IA, permițându-i să înțeleagă lumea din jurul ei, să facă o ipoteză și apoi să realizeze o acțiune, cum ar fi oprirea unei pompe, reglarea unui termostat, etc., care este esența IA - abilitatea de a folosi mașinile pentru a îndeplini sarcini pe care oamenii pot să nu le mai realizeze.”

Și aceasta poate fi cea mai mare provocare cu care se confruntă IA astăzi. Deși există diverse dispozitive construite în jurul IoT, de la frigidere la periuțe de dinți și sisteme de iluminat, aplicația de succes pentru utilizarea în masă a IA nu a fost încă găsită. Tendința până acum a fost de a integra IA și IoT în dispozitive doar pentru că se poate, mai degrabă decât pentru a rezolva o problemă reală. În timp ce căutarea continuă, Andy spune că viitorul IA ar putea să se regăsească în aplicațiile industriale.

„Dacă ne uităm la munca pe care o facem împreună cu KONE, de exemplu în mentenanța predictivă și proiecte similare în alte industrii, acestea sunt proiecte cu risc redus. Prin prezicerea problemelor de mentenanță, putem identifica când ceva urmează să se defecteze, în loc să efectuăm întreținerea anuală sau să așteptăm până când apare o defecțiune și apoi să reacționăm. Astfel, economiile de costuri și timp pot justifica adesea investiția în tehnologiile IoT și IA.”

Integrarea IA în Mainstream

KONE și IBM colaborează la proiectul 24/7 Connected Services, unde platforma Watson IoT de la IBM este folosită pentru a permite acestor mașini să comunice cu cloud-ul în timp real și inteligent. Aceste informații sunt apoi folosite pentru a îmbunătăți eficiența, a prezice defecțiunile și a oferi mai multe servicii clienților KONE.

Și, conform lui Andy, acesta este doar o parte din ceea ce urmează. „În primul rând, generează multă eficiență și permite un serviciu mai bun, dar pe măsură ce avansăm, colectăm mai multe date, creăm mai multă infrastructură, putem intensifica utilizarea IA și putem face lucruri foarte inteligente în ceea ce privește modul în care oamenii interacționează cu ascensoarele, de exemplu, detectând când cineva părăsește camera de hotel și având liftul pregătit. Vedem beneficii cuantificabile uriașe din aplicații ca acestea, care vor propulsa apoi IA să fie integrată în aplicații din alte industrii pe măsură ce tehnologia se îmbunătățește.”

Exemple precum întreținerea predictivă sau chiar capacitatea de a regla automat termostatul demonstrează modul în care IA poate aduce o schimbare reală, ceva ce Andy spune că va face IA acceptabilă pentru mainstream și va permite construirea mai multor aplicații în jurul acesteia.

„Am văzut deja multă inteligență artificială folosită în aplicațiile de tranzacționare pentru a prezice piețele bursiere. O folosim chiar și în sănătate, în programele de cercetare oncologică unde IBM Watson este folosit pentru a ajuta în diagnosticarea diferitelor tipuri de cancer. Cred că găsirea aplicațiilor care vor avea o utilizare reală în viețile oamenilor este ceea ce va conduce utilizarea IA în viitor.”

Și această progresie este aproape inevitabilă pe măsură ce ritmul tehnologiei continuă să accelereze. În fiecare an vedem mai multă memorie și putere de calcul oferite pentru același cost, ceea ce, pe lângă tehnologiile cloud, oferă capacități practic nelimitate, care, spune Andy, vor permite IA să preia roluri mai avansate în viitor.

Aplicații viitoare ale IA

Ciudad conectada a la nube - KONE 24/7

Care sunt unele dintre aplicațiile în care vom vedea IA utilizată în viitorul apropiat? Andy prevede multiple utilizări, inclusiv integrarea crescută în casele oamenilor, cu IA controlând multe dintre aparatele și sistemele, cum ar fi iluminatul, utilizarea apei și securitatea. Experiența noastră de condus este deja augmentată cu parcarea automată și găsirea automată a traseelor acum o realitate, și, în cele din urmă, vom avea vehicule autonome. Andy se așteaptă, de asemenea, ca sectorul sănătății să beneficieze enorm, cu IA ajutând la prezicerea problemelor de sănătate potențiale, efectuând întreținerea predictivă pentru corpurile noastre. Tehnologiile cognitive vor permite, de asemenea, industriei să ofere servicii și produse mai bune la un cost mai mic, oferind în același timp un serviciu superior pentru clienți.

Cum vom vedea integrarea IA în anii următori? Andy consideră că va fi o inițiativă colaborativă.

„Micile afaceri care sunt dispuse să încerce tehnologiile IA vor fi primele care vor conduce inovațiile. Marile companii precum IBM vor oferi investițiile și prezența pe piață pentru a aduce lucrurile în mainstream, în timp ce universitățile vor furniza cercetarea și dezvoltarea pentru tehnologiile viitoare. Dar, cel mai important, vor fi oamenii cei care vor folosi aceste produse, ne vor oferi feedback și vor asigura că un produs nu este perceput ca fiind supraveghetor.”

Cu tehnologia și puterea de calcul avansând într-un ritm rapid, scena este deja pregătită. Așadar, pregătiți-vă pentru o schimbare adusă de inteligența artificială, în majoritatea domeniilor de activitate.

Partajați această pagină

Cookie-uri

Folosim cookie-uri pentru a optimiza funcționalitatea site-ului și pentru a vă oferi cea mai bună experiență posibilă în timpul navigării pe site-ul nostru. Dacă sunteți bine cu acest lucru și acceptați toate cookie-urile, trebuie doar să faceți clic pe butonul „Accepta”. De asemenea, puteți consulta declarația noastră de confidențialitate..